قصه های حضرت ابوالفضل العباس (ع) – بخش هفتم
ﺣﻀﺮت اﺑﻮاﻟﻔﻀﻞ، از دﯾﺪﮔﺎه اﻣﺎم زﻣﺎن
در اﯾﻦ ﺟﺎ، ﺑﺴﯿﺎر ﻣﻨﺎﺳﺐ اﺳﺖ ﮐﻪ ﯾﮑﯽ از ﮐﺮاﻣﺖﻫﺎﯾﯽ را ﮐﻪ ﺑﯿﺎﻧﮕﺮ ﺗﺠﻠﯿﻞ و ﺗﮑﺮﯾﻢ ﺟﻨﺎب ﺑﻘﯿﮥ اﷲ اﻻﻋﻈﻢ، ﺣﺠﮥ ﺑﻦ اﻟﺤﺴﻦ، ﺣﻀﺮت اﻣـﺎم زﻣﺎن ﻋﻠﯿﻪاﻟﺴـﻼم و ﻋﺠﻞ اﷲ ﺗﻌﺎﻟﯽ ﻓﺮﺟﻪ اﻟﺸـﺮﯾﻒ، از ﻣﻘﺎم ﺷﺎﻣـﺦ ﺟﻨﺎب ﻗﻤﺮ ﺑﻨﯽﻫﺎﺷﻢ، ﺣﻀـﺮت اﺑﻮاﻟﻔﻀﻞ اﻟﻌﺒﺎس ﻋﻠﯿﻪاﻟﺴـﻼم اﺳﺖ، ذﮐﺮ ﮐﻨﯿﻢ. از ﻋﺎﻟﻢ رﺑﺎﻧﯽ، ﻓﻘﯿﻪ اﻫﻞ ﺑﯿﺖ، ﻣﺮﺟﻊ ﺗﻘﻠﯿـﺪ ﺷـﯿﻌﯿﺎن، ﺣﻀـﺮت آﯾـﮥ اﷲ اﻟﻌﻈﻤﯽ، آﻗﺎی ﺳـﯿﺪ ﺷـﻬﺎب اﻟﺪﯾﻦ ﻧﺠﻔﯽ ﻣﺮﻋﺸـﯽ رﺿﻮان اﷲ ﺗﻌﺎﻟﯽ ﻋﻠﯿﻪ، ﻧﻘﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ ﮐﻪ آن ﺑﺰرﮔﻮار ﻓﺮﻣﻮد: ﯾﮑﯽ از ﻋﻠﻤﺎی ﻧﺠﻒ اﺷﺮف – ﮐﻪ ﺑﺮای ﻣﺪﺗﯽ ﺑﻪ ﺷﻬﺮ ﻣﻘـﺪس ﻗﻢ آﻣـﺪه ﺑﻮد، – ﺑﺮای ﻣﻦ ﻧﻘـﻞ ﮐﺮد و ﮔﻔﺖ: ﻣﻦ، ﮔﺮﻓﺘﺎر ﻣﺸـﮑﻠﯽ ﺑﻮدم، ﺑﺮای ﺑﺮﻃﺮف ﺷـﺪن آن، ﺑﻪ ﻣﺴـﺠﺪ ﻣﻘـﺪس ﺟﻤﮑﺮان رﻓﺘﻢ. ﻣﻦ، در آن ﻣﮑﺎن ﻣﻘﺪس، در ﻋﺎﻟﻢ ﻣﻌﻨﺎ، درد دﻟﻢ را ﺑﻪ ﺣﻀﺮت وﻟﯽ ﻋﺼﺮ ﻋﻠﯿﻪاﻟﺴﻼم ﻋﺮض ﮐﺮده، و از آن ﺣﻀﺮت ﺧﻮاﺳﺘﻢ ﮐﻪ در درﮔـﺎه ﺧﺪاوﻧـﺪ ﻣﺘﻌـﺎل، وﺳـﺎﻃﺖ و ﺷـﻔﺎﻋﺖ ﻧﻤﺎﯾـﺪ، ﺗﺎ ﻣﺸـﮑﻞ ﻣﻦ، ﺑﺮﻃﺮف ﮔﺮدد. ﻣﻦ، ﺑﺮای اﯾﻦ ﻣﻨﻈﻮر، ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﮑﺮر، ﺑﻪ ﻣﺴـﺠﺪ ﻣﻘﺪس ﺟﻤﮑﺮان رﻓﺘﻢ وﻟﯽ ﻧﺘﯿﺠﻪای ﻧﮕﺮﻓﺘﻢ، ﺗﺎ اﯾﻦ ﮐﻪ در روزی از روزﻫﺎ، ﻫﻨﮕﺎم ﺧﻮاﻧﺪن ﻧﻤﺎز در آن ﻣﺴـﺠﺪ ﻣﻘﺪس، دﻟﻢ ﺷﮑﺴﺖ و
ﺑﺎ ﻫﻤﺎن دل ﺷﮑﺴـﺘﻪ، ﺧﻄﺎب ﺑﻪ ﺣﻀﺮت اﻣﺎم زﻣﺎن ﻋﻠﯿﻪاﻟﺴﻼم، ﻋﺮض ﮐﺮدم: ﻣﻮﻻ ﺟﺎن آﯾﺎ ﺟﺎﯾﺰ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻦ، اﺿﺎﻓﯽ در ﻣﺤﻀﺮ ﺷﻤﺎ ﺑﺎﺷﻢ، و ﺑﻪ دﯾﮕﺮی ﻣﺘﻮﺳﻞ ﺑﺸﻮم؟! ﺷـﻤﺎ، اﻣﺎم ﻣﻦ ﻫﺴﺘﯿـﺪ، آﯾﺎ ﺑﺮای ﻣﻦ، زﺷﺖ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ وﺟﻮد اﻣﺎم ﻣﻌﺼﻮم، ﺣﺘﯽ ﺑﻪ ﻋﻠﻤـﺪار ﮐﺮﺑﻼ، ﺣﻀـﺮت ﻗﻤﺮ ﺑﻨﯽﻫﺎﺷﻢ ﻋﻠﯿﻪاﻟﺴـﻼم ﻣﺘﻮﺳﻞ ﺷﺪه و آن ﺣﻀـﺮت را ﻧﺰد ﺧﺪاوﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎل ﺷﻔﯿﻊ ﻗﺮار دﻫﻢ؟! آنﮔﺎه ﻣﻦ، از ﺷﺪت ﻧﺎراﺣﺘﯽ، ﺑﯿﻦ ﺧـﻮاب و ﺑﯿـﺪاری ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻢ. ﻣﻦ، در آن ﺣـﺎل، ﻧﺎﮔﻬـﺎن ﺑـﺎ ﭼﻬﺮهی ﻧﻮراﻧﯽ ﻗﻠﺐ ﻋـﺎﻟﻢ اﻣﮑـﺎن، ﺣﻀـﺮت اﻣـﺎم زﻣﺎن ﻋﻠﯿﻪاﻟﺴـﻼم، روﺑﺮو ﺷﺪم، و ﺑﯽ درﻧﮓ، ﺑﻪ آن ﺣﻀـﺮت، ﺳـﻼم دادم. آنﮔﺎه، ﺣﻀـﺮت اﻣﺎم ﻋﺼـﺮ ﻋﻠﯿﻪاﻟﺴـﻼم، ﺟﻮاب ﺳﻼم ﻣﺮا داد، و ﺳﭙﺲ، ﺧﻄـﺎب ﺑـﻪ ﻣﻦ ﻓﺮﻣـﻮد: ﻧﻪ ﺗﻨﻬـﺎ زﺷﺖ ﻧﯿﺴﺖ و ﻣﻦ، ﻧـﺎراﺣﺖ ﻧﻤﯽﺷـﻮم ﮐﻪ ﺑﻪ ﻋﻠﻤـﺪار ﮐﺮﺑﻼـ، ﻣﺘﻮﺳـﻞ ﺑﺸـﻮی، ﺑﻠﮑﻪ ﻣﻦ، ﺗـﻮ را راﻫﻨﻤـﺎﺋﯽ ﻧﯿﺰ ﻣﯽﮐﻨـﻢ ﮐﻪ ﻫﻨﮕـﺎم ﺗﻮﺳـﻞ ﺑﻪ ﻋﻠﻤـﺪار ﮐﺮﺑﻼـ، ﭼﻪ ﺑﮕـﻮﯾﯽ! ﻫﻨﮕـﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﺗـﻮ، ﺑﺮای روا ﺷـﺪن ﺣـﺎﺟﺖ ﺧـﻮد، ﺑﻪ ﺣﻀـﺮت اﺑﻮاﻟﻔﻀﻞ اﻟﻌﺒﺎس ﻋﻠﯿﻪاﻟﺴﻼم ﻣﺘﻮﺳﻞ ﺷﺪی، ﭼﻨﯿﻦ ﺑﮕﻮ: ﯾﺎ أﺑﺎاﻟﻐﻮث! أدرﮐﻨﯽ! ﯾﻌﻨﯽ: ای ﭘﺪر ﭘﻨﺎه ﺟﻮﯾﺎن! ﻣﺮا درﯾﺎب!
ازدواج و ﻓﺮزﻧﺪان ﺣﻀﺮت اﺑﻮاﻟﻔﻀﻞ
ﺑﻪ ﺧﻮﺑﯽ روﺷﻦ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﺟﻨﺎب ﻗﻤﺮ ﺑﻨﯽﻫﺎﺷﻢ، ﺣﻀـﺮت اﺑﻮاﻟﻔﻀﻞ اﻟﻌﺒﺎس ﻋﻠﯿﻪاﻟﺴﻼم، در ﭼﻪ ﺳﺎﻟﯽ، ازدواج ﻧﻤﻮده اﺳﺖ، وﻟﯽ ﻧﻈﺮ ﺑﻪ اﯾﻦ ﮐﻪ آن ﺣﻀـﺮت، ﻫﻨﮕـﺎم ﺷـﻬﺎدت ﭘـﺪر ﺑﺰرﮔﻮارش، ﺣﻀـﺮت اﻣﯿﺮﻣﺆﻣﻨﺎن، اﻣﺎم ﻋﻠﯽ ﺑﻦ اﺑﯽﻃﺎﻟﺐ ﻋﻠﯿﻪاﻟﺴـﻼم، ﺣـﺪود ﭼﻬﺎرده ﺳﺎل داﺷﺖ، ﻣﯽﺗﻮان ﺣﺪس زد ﮐﻪ ازدواج آن ﺣﻀﺮت، در ﻋﺼﺮ اﻣﺎﻣﺖ ﺣﻀﺮت اﻣﺎم ﺣﺴﻦ ﻣﺠﺘﺒﯽ ﻋﻠﯿﻪاﻟﺴﻼم، ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﺣﻀـﺮت اﺑﻮاﻟﻔﻀﻞ اﻟﻌﺒﺎس ﻋﻠﯿﻪاﻟﺴـﻼم، ﺑﺎ ﻟﺒﺎﺑﻪ، دﺧﺘﺮ ﻋﺒﯿـﺪاﷲ ﺑﻦ ﻋﺒﺎس – ﮐﻪ ﭘﺴـﺮﻋﻤﻮی ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ اﮐﺮم ﺻـﻠﯽ اﷲ ﻋﻠﯿﻪ و آﻟﻪ و ﺳﻠﻢ ﺑﻮد، – ازدواج ﮐﺮد، ﻟﺒﺎﺑﻪ، از ﺑﺎﻧﻮان ارﺟﻤﻨـﺪ ﺑﻮد، و از ﺣﻀـﺮت اﺑﻮاﻟﻔﻀﻞ اﻟﻌﺒﺎس ﻋﻠﯿﻪاﻟﺴـﻼم، دارای دو ﻓﺮزﻧﺪ ﭘﺴـﺮ، ﺑﻪ ﻧﺎمﻫﺎی ﻓﻀﻞاﷲ و ﻋﺒﯿﺪاﷲ ﺷﺪ. ﻧﺴﻞ ﺣﻀـﺮت اﺑﻮاﻟﻔﻀﻞ اﻟﻌﺒﺎس ﻋﻠﯿﻪ اﻟﺴﻼم، از ﺟﺎﻧﺐ ﻋﺒﯿﺪاﷲ اداﻣﻪ ﯾﺎﻓﺖ و در ﻣﯿﺎن اﯾﻦ ﻧﺴﻞ ﻣﺒﺎرک، راد ﻣﺮدان ﺑﺰرگ، ﻋﺎﻟﻤـﺎن ﺳﺘﺮگ، و ﻓﻘﯿﻬﺎن ﺑﺮﺟﺴـﺘﻪای وﺟﻮد دارﻧـﺪ، ﻣﺎﻧﻨـﺪ:
۱٫ اﺑـﻮﯾﻌﻠﯽ، ﺣﻤﺰه ﺑﻦ ﻗـﺎﺳﻢ: اﯾﻦ ﺑﺰرﮔﻮار، ﻧﻮهی ﺣﻀـﺮت اﺑﻮاﻟﻔﻀﻞ اﻟﻌﺒﺎس ﻋﻠﯿﻪاﻟﺴﻼم، در ﻧﺴﻞ ﭘﻨﺠﻢ ﺑﻮده، و ﻣﺮﻗﺪ ﻣﻄﻬﺮش در ﻧﺰدﯾﮏ ﺷﻬﺮ ﺣﻠﻪ در ﮐﺸﻮر ﻋﺮاق، دارای ﮔﻨﺒﺪ و ﺑﺎرﮔﺎه اﺳﺖ. ۲٫ ﻋﻠﯽ ﺑﻦ اﺑﺮاﻫﯿﻢ ﺑﻦ اﺑﯽﺟﻌﻔﺮ، ﺣﺴﻦ ﺑﻦ ﻋﺒﯿـﺪاﷲ ﺑﻦ أﺑﯽاﻟﻔﻀـﻞ ﻋﻠﯿﻪاﻟﺴـﻼم: اﯾﻦ ﺑﺰرﮔﻮار، ﻧﻮهی ﺣﻀـﺮت اﺑﻮاﻟﻔﻀـﻞ اﻟﻌﺒـﺎس ﻋﻠﯿﻪاﻟﺴـﻼم، در ﻧﺴـﻞ ﺳﻮم ﺑﻮده، و ﻣﺮﻗـﺪ ﻣﻄﻬﺮش، دارای ﮔﻨﺒـﺪ و ﺑﺎرﮔـﺎه ﻣﻠﮑﻮﺗﯽ و از زﯾﺎرتﮔﺎهﻫﺎی ﺷـﻬﺮ ﻣﻘـﺪس ﻗﻢ – در ﻗﺴـﻤﺖ ﭘﺎﯾـﺎﻧﯽ ﺧﯿﺎﺑـﺎن ﺑﺎﺟـﮏ، – اﺳﺖ، و ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺷـﺎﻫﺰاده ﺳـﯿﺪ ﻋﻠﯽ ﯾـﺎ ﺷـﺎه ﺳـﯿﺪ ﻋﻠﯽ، ﻣﻌﺮوف ﻣﯽﺑﺎﺷـﺪ. ﻣﺮﺣﻮم ﻋﻼـﻣﻪ، ﺳـﯿﺪ
ﻋﺒﺪاﻟﺮزاق ﻣﻘﺮم، در ﮐﺘﺎب ﺧﻮد ﺑﻪ ﻧﺎم اﻟﻌﺒﺎس ﻋﻠﯿﻪاﻟﺴـﻼم ﺑﺮای ﺣﻀﺮت اﺑﻮاﻟﻔﻀﻞ اﻟﻌﺒﺎس ﻋﻠﯿﻪاﻟﺴﻼم، ﺷﺶ ﻓﺮزﻧﺪ – ﭘﻨﺞ ﭘﺴﺮ و ﯾﮏ دﺧـﺘﺮ، – ذﮐﺮ ﮐﺮده و ﻣﯽﻧﻮﯾﺴـﺪ: ﻧـﺎم ﻣـﺎدر ﻓﻀـﻞاﷲ و ﻋﺒﯿـﺪاﷲ، ﻟﺒـﺎﺑﻪ ﺑﻮده، وﻟﯽ ﻣﺎدر ﯾﺎ ﻣﺎدران ﭼﻬﺎر ﻓﺮزﻧـﺪ دﯾﮕﺮ ﺣﻀـﺮت اﺑﻮاﻟﻔﻀـﻞ اﻟﻌﺒـﺎس ﻋﻠﯿﻪاﻟﺴـﻼم، ﺑﻪ ﻧﺎمﻫﺎی ﺣﺴﻦ، ﻗﺎﺳﻢ ﯾﺎ ﻋﺒـﺪاﷲ، ﻣﺤﻤـﺪ و دﺧﺘﺮی ﮐﻪ ﻧﺎﻣﺶ ﻣﻌﻠﻮم ﻧﯿﺴﺖ، ام وﻟـﺪ - ﯾﻌﻨﯽ ﮐﻨﯿﺰ – ﺑـﻮده ﯾـﺎ ﺑﻮدهاﻧـﺪ. ﻣﺮﺣـﻮم ﻋﻼـﻣﻪ، ﺳـﯿﺪ ﻣﺤﺴﻦ اﻣﯿﻦ، در ﮐﺘـﺎب ﺧﻮد ﺑﻪ ﻧـﺎم اﻋﯿـﺎن اﻟﺸـﯿﻌﮥ، ﻣﯽﻧﻮﯾﺴـﺪ: دو ﻧﻔﺮ از ﻓﺮزﻧـﺪان ﺣﻀـﺮت اﺑﻮاﻟﻔﻀـﻞ اﻟﻌﺒـﺎس ﻋﻠﯿﻪاﻟﺴـﻼم، ﺑﻪ ﻧﺎمﻫـﺎی ﻣﺤﻤـﺪ ﺑﻦ اﻟﻌﺒﺎس ﻋﻠﯿﻪاﻟﺴـﻼم و ﻋﺒـﺪاﷲ ﺑﻦ اﻟﻌﺒﺎس ﻋﻠﯿﻪاﻟﺴـﻼم ﺟﺰو ﺷﻬﯿﺪان ﮐﺮﺑﻼ در روز ﻋﺎﺷﻮرا ﻣﯽﺑﺎﺷﻨﺪ . ﻋﻼﻣﻪی ﺳﺮوی، ﻣﯽﻧﻮﯾﺴﺪ:
ﯾﮑﯽ از ﻓﺮزﻧﺪان ﺣﻀﺮت أﺑﻮاﻟﻔﻀﻞ اﻟﻌﺒﺎس ﻋﻠﯿﻪاﻟﺴﻼم، ﺑﻪ ﻧﺎم ﻣﺤﻤﺪ، ﺟﺰو ﺷﻬﺪای ﮐﺮﺑﻼ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. اﻟﺒﺘﻪ، ﻫﯿﭻ ﺑﻌﯿﺪ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﺣﻀﺮت اﺑﻮاﻟﻔﻀﻞ اﻟﻌﺒﺎس ﻋﻠﯿﻪاﻟﺴﻼم، ﻫﻤﺮاه ﺧﺎﻧﻮاده ی ﺧﻮد ﺑﻪ ﺳـﺮزﻣﯿﻦ ﮐﺮﺑﻼ آﻣـﺪه و در آﻧﺠﺎ، دو ﻓﺮزﻧﺪ ﺟﻮان ﺧﻮد را ﺑﻪ ﻣﯿﺪان ﻣﺒﺎرزه ﺑﺎ ﺳـﭙﺎه ﯾﺰﯾﺪ ﺑﻦ ﻣﻌﺎوﯾﻪ ﻓﺮﺳـﺘﺎده ﺑﺎﺷﺪ، و آﻧﻬﺎ، ﭘﯿﺶ ﺧﻮد ﺣﻀـﺮت اﺑﻮاﻟﻔﻀﻞ اﻟﻌﺒﺎس ﻋﻠﯿﻪاﻟﺴـﻼم ﺑﻪ ﺷـﻬﺎدت رﺳـﯿﺪه ﺑﺎﺷـﻨﺪ، ﭼﻨﺎن ﮐﻪ ﺑﯿﺶﺗﺮ ﺷﻬﯿﺪان ﮐﺮﺑﻼ، ﻫﻤﺮاه زن و ﻓﺮزﻧﺪ ﺧﻮد، ﺑﻪ ﮐﺮﺑﻼ، آﻣـﺪه ﺑﻮدﻧـﺪ. ﺑـﻪ وﯾﮋه اﯾﻦ ﮐﻪ: ﺣﻀـﺮت اﺑﻮاﻟﻔﻀـﻞ اﻟﻌﺒـﺎس ﻋﻠﯿﻪاﻟﺴـﻼم، دارای ﺧﯿﻤﻪی ﻣﺨﺼﻮﺻـﯽ ﺑـﻮد، و ﻫﻨﮕـﺎم وداع، ﺑﻪ آن ﺧﯿﻤﻪ ﺗﺸـﺮﯾﻒ ﺑﺮد و ﺑـﺎ ﻫﻤﺴـﺮ و ﻓﺮزﻧـﺪاﻧﺶ در آﻧﺠـﺎ وداع و ﺧـﺪاﺣﺎﻓﻈﯽ ﻧﻤﻮد. در ﻣﯿـﺎن ﻓﺮزﻧـﺪان ﺣﻀـﺮت اﺑﻮاﻟﻔﻀﻞ اﻟﻌﺒﺎس ﻋﻠﯿﻪاﻟﺴـﻼم، ﻋﺒﯿـﺪاﷲ، دارای ﻣﻘـﺎم ﺑﺴـﯿﺎر ارﺟﻤﻨـﺪی ﺑﻮد، و از اﺻـﺤﺎب و ﯾـﺎران ﺣﻀـﺮت اﻣﺎم ﺳـﺠﺎد ﻋﻠﯿﻪاﻟﺴـﻼم ﺑﻪ ﺷـﻤﺎر ﻣﯽرﻓﺖ. ﺣﻀـﺮت اﻣﺎم ﺳـﺠﺎد ﻋﻠﯿﻪاﻟﺴﻼم، ﻫﺮ وﻗﺖ ﻋﺒﯿﺪاﷲ ﺑﻦ اﻟﻌﺒﺎس ﻋﻠﯿﻪاﻟﺴﻼم را ﻣﯽدﯾﺪ، ﺑﻪ ﯾﺎد ﻓﺪاﮐﺎریﻫﺎ و ﻣﻈﻠﻮﻣﯿﺖ ﻋﻤﻮی ﺑﺰرﮔﻮارش ﺣﻀـﺮت اﺑﻮاﻟﻔﻀـﻞ اﻟﻌﺒـﺎس ﻋﻠﯿﻪاﻟﺴـﻼم ﻣﯽاﻓﺘـﺎد و ﮔﺮﯾﺎن ﻣﯽﺷـﺪ.
از ﮔﻔﺘﻨﯽﻫﺎ، اﯾﻦ ﮐﻪ: ﺣﻀـﺮت اماﻟﺒﻨﯿﻦ ﻋﻠﯿﻬﺎاﻟﺴـﻼم، ﻣﺎدر ﺑﺰرﮔﻮار ﺣﻀـﺮت اﺑﻮاﻟﻔﻀﻞ اﻟﻌﺒﺎس ﻋﻠﯿﻪاﻟﺴـﻼم، ﭘﺲ از آﮔﺎﻫﯽ از ﺷـﻬﺎدت ﻓﺮزﻧـﺪان ﺑﺰرﮔﻮارش در ﺻـﺤﺮای ﮐﺮﺑﻼ، ﻫﺮ روز، در ﺷـﻬﺮ ﻣﺪﯾﻨﻪ، ﻋﺒﯿﺪاﷲ را ﻫﻤﺮاه ﺧﻮد ﺑﻪ ﺑﻘﯿﻊ ﻣﯽﺑﺮد، و ﺑﻪ ﯾﺎد ﺣﻀﺮت اﺑﻮاﻟﻔﻀﻞ اﻟﻌﺒﺎس ﻋﻠﯿﻪاﻟﺴﻼم و دﯾﮕﺮ ﭘﺴﺮاﻧﺶ ﻣﺮﺛﯿﻪ ﺳﺮاﺋﯽ و ﮔﺮﯾﻪ ﻣﯽﮐﺮد، و ﻣﺮدم ﻣﺪﯾﻨﻪ ﻧﯿﺰ در آﻧﺠﺎ ﮔﺮد آﻣﺪه و ﺑﺎ ﺷﻨﯿﺪن ذﮐﺮ ﻣﺼﯿﺒﺖﻫﺎ و ﮔﺮﯾﻪﻫﺎی ﺣﻀﺮت اماﻟﺒﻨﯿﻦ ﻋﻠﯿﻬﺎاﻟﺴﻼم، ﺑﻪ ﮔﺮﯾﻪ ﻣﯽاﻓﺘﺎدﻧﺪ.ﻻزم ﺑﻪ ذﮐﺮ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻋﺒﯿـﺪاﷲ ﺑﻦ ﻋﺒـﺎس ﻋﻠﯿﻪاﻟﺴـﻼم در ﺳـﺎل ۵۵۱ﻫﺠﺮی ﻗﻤﺮی، از دﻧﯿـﺎ رﻓـﺖ.. ﻋﺒﯿـﺪاﷲ، ﻓﺮزﻧﺪی ﺑﻪ ﻧﺎم ﺣﺴـﻦ داﺷﺖ، ﺣﺴﻦ، دارای ﭘﻨﺞ ﭘﺴـﺮ ﺑﻮد ﮐﻪ ﻧﺎمﻫﺎی آﻧﻬﺎ ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از: ۱٫ ﻓﻀﻞ. ۲٫ ﺣﻤﺰه. ۳٫ اﺑﺮاﻫﯿﻢ. ۴٫ ﻋﺒﺎس. ۵٫ ﻋﺒﯿﺪاﷲ. اﯾﻦ ﭘﻨـﺞ ﻧﻮه ی ﺣﻀـﺮت اﺑﻮاﻟﻔﻀﻞ اﻟﻌﺒﺎس ﻋﻠﯿﻪاﻟﺴـﻼم، ﻫﺮ ﮐﺪام، در ﻋﺼـﺮ ﺧﻮد، از ﻓﻘﻬﺎی ﺑﺰرگ، ﺑﺮﺟﺴـﺘﻪ و وارﺳـﺘﻪ ﺑﻮدﻧﺪ و ﻫﺮ ﯾﮏ درﻣﯿﺎن ﻣﺮدم، ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ و ﺷﺨﺼﯿﺖ واﻻﯾﯽ داﺷﺘﻨﺪ.