قصه های حضرت ابوالفضل العباس (ع) – بخش ششم
ﺣﻀﺮت اﺑﻮاﻟﻔﻀﻞ، از دﯾﺪﮔﺎه اﻣﺎم ﺳﺠﺎد
در ﺣﺪﯾﺚ ﺷـﺮﯾﻔﯽ، ﭼﻨﯿﻦ آﻣﺪه اﺳﺖ: ﺟﻨﺎب ﺳـﯿﺪ اﻟﺴﺎﺟﺪﯾﻦ، زﯾﻦاﻟﻌﺎﺑﺪﯾﻦ، ﺣﻀـﺮت اﻣﺎم ﻋﻠﯽ ﺑﻦ اﻟﺤﺴﯿﻦ ﻋﻠﯿﻬﻤﺎاﻟﺴﻼم، درﺑـﺎره ی ﺟﻨـﺎب ﻗﻤﺮ ﺑﻨﯽﻫـﺎﺷﻢ، ﺣﻀـﺮت اﺑﻮاﻟﻔﻀﻞ اﻟﻌﺒﺎس ﻋﻠﯿﻪاﻟﺴـﻼم ﻓﺮﻣﻮد: رﺣﻢ اﷲ اﻟﻌﺒﺎس! ﻓﻠﻘـﺪ اﺛﺮ و أﺑﻠﯽ و ﻓـﺪی أﺧﺎه ﺑﻨﻔﺴﻪ، ﺣﺘﯽ ﻗﻄﻌﺖ ﯾـﺪاه، ﻓﺄﺑـﺪل اﷲ – ﻋﺰوﺟﻞ – ﺑﻬﻤﺎ ﺟﻨﺎﺣﯿﻦ ﯾﻄﯿﺮ ﺑﻬﻤﺎ ﻣﻊ اﻟﻤﻼﺋﮑﮥ ﻓﯽ اﻟﺠﻨﮥ، ﮐﻤﺎ ﺟﻌﻞ ﻟﺠﻌﻔﺮ ﺑﻦ أﺑﯽﻃﺎﻟﺐ ﻋﻠﯿﻪاﻟﺴـﻼم. و إن ﻟﻠﻌﺒﺎس ﻋﻨـﺪاﷲ – ﻋﺰوﺟﻞ – ﻣﻨﺰﻟـﮥﯾﻐﺒﻄﻪ ﺑﻬﺎ ﺟﻤﯿﻊ اﻟﺸـﻬﺪاء ﯾﻮم اﻟﻘﯿﺎﻣﮥ. ﯾﻌﻨﯽ: ﺧﺪاوﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎل، رﺣﻤﺖ ﮐﻨﺪ، ﻋﻤﻮﯾﻢ ﻋﺒﺎس ﻋﻠﯿﻪاﻟﺴﻼم را! آن ﺣﻀﺮت، اﯾﺜﺎر ﮐﺮد، دﭼﺎر آزﻣﺎﯾﺶ و ﮔﺮﻓﺘﺎری ﺑﺰرگ ﮔﺮدﯾﺪ، ﺣﻔﻆ ﺑﺮادر ﺑﺰرﮔﻮارش را ﺑﺮ ﺣﻔﻆ ﺟﺎن ﺧﻮد، ﻣﻘـﺪم ﻧﻤﻮد، و ﺟﺎن ﺷـﯿﺮﯾﻦ ﺧﻮد را ﻓـﺪای ﺑﺮادر ﺑﺰرﮔﻮارش ﮐﺮد، ﺗﺎ آﻧﺠﺎ ﮐﻪ دو دﺳﺖ ﻣﺒﺎرﮐﺶ، از ﺑـﺪن ﻣﻄﻬﺮش ﺟـﺪا ﺷـﺪ! ﺧﺪاوﻧﺪ ﻣﺘﻌـﺎل، ﺑﻪ ﺟـﺎی آن دو دﺳﺖ، دو ﺑـﺎل در ﺑﻬﺸﺖ ﺑﻪ آن ﺣﻀـﺮت ﻣﯽدﻫـﺪ، ﮐﻪ ﻫﻤﭽﻮن ﺟﻌﻔﺮ ﻃﯿﺎر ﻋﻠﯿﻪاﻟﺴـﻼم، ﺑﺎ ﻓﺮﺷـﺘﮕﺎن در ﻓﻀﺎی ﺑﻬﺸﺖ، ﺑﻪ ﭘﺮواز درﻣﯽ آﯾﺪ. و از ﺑﺮای ﻋﻤﻮﯾﻢ ﻋﺒﺎس ﻋﻠﯿﻪاﻟﺴـﻼم، در روز ﻗﯿﺎﻣﺖ، ﻣﻘﺎﻣﯽ آن ﭼﻨﺎن ﺑﺎ ﺷﮑﻮه اﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﻤﻪی ﺷﻬﯿﺪان ﺑﻪ آن ﻣﻘﺎم ﺷﺎﻣﺦ، ﻏﺒﻄﻪ ﻣﯽﺧﻮرﻧﺪ
ﺣﻀﺮت اﺑﻮاﻟﻔﻀﻞ، از دﯾﺪﮔﺎه اﻣﺎم ﺻﺎدق
در ﺣﺪﯾﺜﯽ ﺷـﺮﯾﻒ ﭼﻨﯿﻦ آﻣﺪه اﺳﺖ: ﺟﻨﺎب ﮐﺸﺎف ﺣﻘﺎﯾﻖ، اﻣﺎم ﺑﻪ ﺣﻖ ﻧﺎﻃﻖ، رﺋﯿﺲ ﻣﺬﻫﺐ ﺣﻘﻪی ﺷـﯿﻌﻪ، ﺣﻀـﺮت اﻣﺎم ﺟﻌﻔﺮ ﺻﺎدق ﻋﻠﯿﻪاﻟﺴـﻼم، درﺑـﺎرهی ﺟﻼـﻟﺖ و ﻋﻈﻤﺖ ﻣﻘـﺎم ﺟﻨـﺎب ﻗﻤﺮ ﺑﻨﯽﻫـﺎﺷﻢ، ﺣﻀـﺮت اﺑﻮاﻟﻔﻀﻞ اﻟﻌﺒﺎس ﻋﻠﯿﻪاﻟﺴـﻼم ﻓﺮﻣﻮده اﺳﺖ: ﮐﺎن ﻋﻤﻨﺎ اﻟﻌﺒﺎس ﺑﻦ ﻋﻠﯽ ﻋﻠﯿﻬﻤﺎاﻟﺴـﻼم: ﻧﺎﻓﺬ اﻟﺒﺼـﯿﺮه. ﺻﻠﺐ اﻻﯾﻤﺎن. ﺟﺎﻫﺪ ﻣﻊ أﺑﯽﻋﺒﺪاﷲ ﻋﻠﯿﻪاﻟﺴﻼم. و أﺑﻠﯽ ﺑﻼء ﺣﺴﻨﺎ. و ﻣﻀﯽ ﺷﻬﯿﺪا ﯾﻌﻨﯽ: ﻋﻤﻮی ﻣﺎ ﺣﻀﺮت ﻋﺒﺎس ﺑﻦ ﻋﻠﯽ ﻋﻠﯿﻬﻤﺎاﻟﺴﻼم: ۱٫ دارای ﺑﺼﯿﺮﺗﯽ ﻧﺎﻓﺬ و ﺑﯿﻨﺸﯽ ﮐﺎرﮔﺮ ﺑﻮد. ۲٫ دارای اﯾﻤﺎﻧﯽ ﺑﺎ ﺻﻼﺑﺖ، ﻣﺤﮑﻢ و اﺳـﺘﻮار ﺑﻮد. ۳٫ ﻫﻤﺮاه ﺣﻀـﺮت اﺑﺎﻋﺒـﺪاﷲ اﻟﺤﺴـﯿﻦ ﻋﻠﯿﻪاﻟﺴـﻼم ﺑﻪ ﺟﻬﺎد و ﭘﯿﮑﺎر ﺑﺎ دﺷـﻤﻨﺎن اﺳـﻼم ﭘﺮداﺧﺖ. ۴٫ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﯽ از ﻋﻬـﺪهی آزﻣـﺎﯾﺶ ﺳـﺨﺖ اﻟﻬﯽ، ﺑﺮآﻣـﺪ. ۵٫ ﺳــﺮاﻧﺠﺎم ﺑـﻪ ﻓـﻮز ﺷـﻬﺎدت ﻧﺎﺋـﻞ آﻣـﺪ. در ﻓﺮازی از زﯾـﺎرت ﻧـﺎﻣﻪای ﮐـﻪ از ﺟـﺎﻧﺐ ﺣﻀـﺮت اﻣـﺎم ﺟﻌﻔﺮﺻﺎدق ﻋﻠﯿﻪ اﻟﺴـﻼم، درﺑﺎرهی ﺟﻨﺎب ﻗﻤﺮ ﺑﻨﯽ ﻫﺎﺷﻢ ﺣﻀـﺮت اﺑﻮاﻟﻔﻀﻞ اﻟﻌﺒﺎس ﻋﻠﯿﻪاﻟﺴـﻼم، ﺷـﺮف ﺻﺪور ﭘﯿﺪا ﮐﺮده اﺳﺖ، ﭼﻨﯿﻦ ﻣﯽﺧﻮاﻧﯿﻢ: اﻟﺴـﻼم ﻋﻠﯿﮏ اﯾﻬﺎ اﻟﻌﺒـﺪ اﻟﺼﺎﻟﺢ، اﻟﻤﻄﯿﻊ ﷲ و ﻟﺮﺳﻮﻟﻪ و ﻷﻣﯿﺮاﻟﻤﺆﻣﻨﯿﻦ و اﻟﺤﺴﻦ و اﻟﺤﺴـﯿﻦ ﺻـﻠﯽ اﷲ ﻋﻠﯿﻬﻢ و ﺳﻠﻢ. اﻟﺴـﻼم ﻋﻠﯿﮏ و رﺣﻤـﮥ اﷲ و ﺑﺮﮐﺎﺗﻪ و ﻣﻐﻔﺮﺗﻪ و رﺿﻮاﻧﻪ، ﻋﻠﯽ روﺣﮏ و ﺑـﺪﻧﮏ. أﺷـﻬﺪ و أﺷـﻬﺪ اﷲ أﻧﮏ ﻣﻀـﯽ ﺑﻪ اﻟﺒﺪرﯾﻮن و اﻟﻤﺠﺎﻫﺪون ﻓﯽ ﺳﺒﯿﻞ اﷲ، اﻟﻤﻨﺎﺻـﺤﻮن ﻟﻪ ﻓﯽ ﺟﻬﺎد أﻋﺪاﺋﻪ، اﻟﻤﺒﺎﻟﻐﻮن ﻓﯽ ﻧﺼـﺮه أوﻟﯿﺎﺋﻪ، اﻟﺬاﺑﻮن ﻋﻦ أﺣﺒﺎﺋﻪ. ﻓﺠﺰاک اﷲ أﻓﻀﻞ ﻟا ﺠﺰاء و اﮐـﺜﺮ اﻟﺠﺰاء و اوﻓﺮ اﻟﺠﺰاء و أوﻓﯽ ﺟﺰاء أﺣـﺪ ﻣﻤﻦ و ﻓﯽ ﺑﺒﯿﻌﺘﻪ و اﺳـﺘﺠﺎب ﻟﻪ دﻋﻮﺗﻪ و أﻃـﺎع وﻻـه أﻣﺮه . ﯾﻌﻨﯽ: ﺳـﻼم ﺑﺮ ﺗﻮ، ای ﺑﻨﺪه ی ﺷﺎﯾﺴـﺘﻪ، و ﭘﯿﺮو ﻓﺮﻣﺎن ﺧﺪاوﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎل، ﭘﯿﺮو ﻓﺮﻣﺎن ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺧﺪا ﺻـﻠﯽ اﷲ ﻋﻠﯿﻪ و آﻟﻪ و ﺳﻠﻢ و اﻣﯿﺮﻣﺆﻣﻨﺎن و اﻣﺎم ﺣﺴﻦ و اﻣﺎم ﺣﺴﯿﻦ ﮐﻪ ﺻـﻠﻮات و ﺳـﻼم ﺧﺪاوﻧـﺪ ﻣﺘﻌـﺎل، ﺑﺮ آﻧـﺎن ﺑﺎد! ﺳـﻼم ﺑﺮ ﺗﻮ ﺑﺎد! و رﺣﻤﺖ ﺧﺪاوﻧـﺪ ﻣﺘﻌﺎل، ﺑﺮﮐﺎﺗﺶ، ﻣﻐﻔﺮﺗﺶ، و رﺿﻮاﻧﺶ ﺑﺮ روح ﻣﻘـﺪس و ﺑـﺪن ﻣﻄﻬﺮ ﺗﻮ ﺑـﺎد! ﻣﻦ ﺧﻮد، ﮔﻮاﻫﯽ ﻣﯽدﻫﻢ، و ﺧﺪاوﻧـﺪ ﻣﺘﻌﺎل را ﻧﯿﺰ ﮔﻮاه ﻣﯽﮔﯿﺮم ﮐﻪ ﺗﻮ ﻫﻤﺎﻧﻨـﺪ ﺟﻨﮕﺠﻮﯾﺎن ﻣﺴـﻠﻤﺎن ﺟﻨﮓ ﺑـﺪر، و ﻣﺠﺎﻫـﺪان در راه ﺧﺪاوﻧـﺪ ﻣﺘﻌﺎل، از اﯾﻦ دﻧﯿﺎ رﻓﺘﯽ. ﻫﻤﺎن ﻣﺠﺎﻫـﺪاﻧﯽ ﮐﻪ در ﺟﻬﺎد ﺑﺎ دﺷـﻤﻨﺎن، ﺧﯿﺮ ﺧﻮاه دﯾﻦ ﺑﻮدﻧـﺪ، و آﺧﺮﯾﻦ ﮐﻮﺷـﺶ ﺧﻮد را در ﯾـﺎری اوﻟﯿـﺎی ﺧﺪاوﻧـﺪ ﻣﺘﻌﺎل، ﻧﻤﻮدﻧـﺪ، و ﺑﻪ ﺧﻮﺑﯽ، از ﺣﺮﯾﻢ دوﺳـﺘﺎن ﺧﺪاوﻧـﺪ ﻣﺘﻌﺎل، ﺑﻪ دﻓﺎع ﺑﺮﺧﺎﺳـﺘﻨﺪ. ﺧﺪاوﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎل، ﺑﻪ ﺗﻮ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ و ﺑﯿﺶﺗﺮﯾﻦ و ﮐﺎﻣﻞﺗﺮﯾﻦ ﭘﺎداﺷـﯽ را ﮐﻪ ﺑﻪ ﯾﮑﯽ از اﻓﺮادی ﮐﻪ ﺑﻪ ﺑﯿﻌﺘﺶ ﺑﺎ ﺧﺪاوﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎل وﻓﺎ ﮐﺮده، دﻋﻮت ﺧﺪاوﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎل را اﺟﺎﺑﺖ ﻧﻤﻮده، و از واﻟﯿﺎن اﻣﺮ ﯾﻌﻨﯽ: اﻣﺎﻣﺎن ﻣﻌﺼﻮم ﻋﻠﯿﻬﻢاﻟﺴﻼم ﺧﻮد، اﻃﺎﻋﺖ ﻣﯽﮐﻨﺪ، ﻋﻄﺎء ﻓﺮﻣﺎﯾﺪ! در ﻓﺮاز دﯾﮕﺮی از اﯾـﻦ زﯾﺎرﺗﻨـﺎﻣﻪ، ﭼﻨﯿﻦ ﻣﯽﺧـﻮاﻧﯿﻢ: أﺷـﻬﺪ أﻧـﮏ ﻗـﺪ ﺑـﺎﻟﻐﺖ ﻓﯽ اﻟﻨﺼـﯿﺤﮥ و أﻋﻄﯿﺖ ﻏﺎﯾـﮥ اﻟﻤﺠﻬـﻮد، ﻓﺒﻌﺜـﮏ اﷲ ﻓﯽ اﻟﺸـﻬﺪاء، و ﺟﻌﻞ روﺣﮏ ﻣﻊ أرواح اﻟﺴـﻌﺪاء و أﻋﻄﺎک ﻣﻦ ﺟﻨﺎﻧﻪ أﻓﺴﺤﻬﺎ ﻣﻨﺰﻻ و أﻓﻀﻠﻬﺎ ﻏﺮﻓﺎ و رﻓﻊ ذﮐﺮک ﻓﯽ اﻟﻌﺎﻟﻤﯿﻦ ﻓﯽ ﻋﻠﯿﯿﻦ، و ﺣﺸـﺮک ﻣﻊ اﻟﻨﺒﯿﯿﻦ و اﻟﺼﺪﯾﻘﯿﻦ و اﻟﺸـﻬﺪاء و اﻟﺼﺎﻟﺤﯿﻦ و ﺣﺴﻦ أوﻟﺌﮏ رﻓﯿﻘﺎ. ﯾﻌﻨﯽ: ﻣﻦ، ﮔـﻮاﻫﯽ ﻣﯽدﻫﻢ ﮐﻪ در ﺧﯿﺮﺧﻮاﻫﯽ اﻣﺖ، ﻧﻬـﺎﯾﺖ ﺳـﻌﯽ و ﺗﻼـش ﺧـﻮد را ﺑﻪ ﮐـﺎر ﮔﺮﻓـﺘﯽ، و ﺗـﺎ آﺧﺮﯾﻦ ﺗـﻮان ﺧﻮد، ﺑﺮای ﭘﯿﺮوزی دﯾﻦ اﻟﻬﯽ، اﻫﺘﻤـﺎم ورزﯾـﺪی، ﺗـﺎ اﯾﻦ ﮐﻪ ﺧﺪاوﻧـﺪ ﻣﺘﻌﺎل، ﺗﻮ را در ﻣﻘﺎم رﻓﯿﻊ ﺷـﻬﯿﺪان، ﺑﺮ اﻧﮕﯿﺨﺖ، و روح ﺗﻮ را، ﺑﺎ ارواح ﺳـﻌﺎدﺗﻤﻨﺪان ﭘﯿﺸـﮕﺎه ﺧﺪاوﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎل، ﻣﺤﺸﻮر ﻧﻤﻮد و ﺧﺪاوﻧـﺪ ﻣﺘﻌـﺎل، از ﻣﯿـﺎن ﺑﻬﺸﺖﻫـﺎی ﺧﻮد، ﻋـﺎﻟﯽﺗﺮﯾﻦ و ﺷـﮑﻮﻫﻤﻨﺪ ﺗﺮﯾﻦ ﺟﺎﯾﮕﺎﻫﺶ را ﺑﻪ ﺗﻮ ﻋﻄﺎ ﻓﺮﻣﻮد، و ﻧﺎم ﺗﻮ را در ﺑﻠﻨـﺪﺗﺮﯾﻦ و ﺑﺎ ﺷﮑﻮهﺗﺮﯾﻦ ﺟﺎﯾﮕﺎهﻫـﺎی ﺟﻬﺎﻧﯿـﺎن در دﻧﯿـﺎ و آﺧﺮت، ﺑﻠﻨـﺪ ﮐﺮد، و ﺗﻮ را ﺑـﺎ ﭘﯿـﺎﻣﺒﺮان، ﺻﺎدﻗﺎن، ﺷـﻬﯿﺪان و ﺻﺎﻟﺤﺎن ﮐﻪ ﺑﺮﺗﺮﯾﻦ رﻓﯿﻘﺎن ﻫﺴـﺘﻨﺪ، ﻣﺤﺸﻮر ﻓﺮﻣﻮد! و ﺑﺎﻷـﺧﺮه، ﺣﻀـﺮت اﻣﺎم ﺟﻌﻔﺮ ﺻﺎدق ﻋﻠﯿﻪاﻟﺴـﻼم، در ﻓﺮاز ﭘﺎﯾﺎﻧﯽ، زﯾﺎرﺗﻨﺎﻣﻪی ﺟﻨﺎب ﻗﻤﺮ ﺑﻨﯽﻫﺎﺷﻢ ﺣﻀـﺮت اﺑﻮاﻟﻔﻀﻞ اﻟﻌﺒﺎس ﻋﻠﯿﻪاﻟﺴﻼم، ﭼﻨﯿﻦ ﻣﯽﻓﺮﻣﺎﯾﺪ: أﺷﻬﺪ أﻧﮏ ﻟﻢ ﺗﻬﻦ و ﻟﻢ ﺗﻨﮑﻞ، و أﻧﮏ ﻣﻀﯿﺖ ﻋﻠﯽ ﺑﺼﯿﺮه ﻣﻦ أﻣﺮک، ﻣﻘﺘﺪﯾﺎ ﺑﺎﻟﺼﺎﻟﺤﯿﻦ و ﻣﺘﺒﻌﺎ ﻟﻠﻨﺒﯿﯿﻦ.ﯾﻌﻨﯽ: ﻣﻦ، ﮔﻮاﻫﯽ ﻣﯽدﻫﻢ ﮐﻪ ﺗﻮ، در اﻣﺮ دﯾﻨﺖ، ﻫﯿﭻﮔﻮﻧﻪ ﺳـﺴﺘﯽ ﻧﮑﺮدی، و در ﺑﺮاﺑﺮ دﺷـﻤﻦ، ﺑﺎز ﻧﺎﯾﺴـﺘﺎدی، و ﺑﻪ درﺳﺘﯽ ﮐﻪ ﺗﻮ، ﺑﺎ ﮐﻤﺎل ﺑﺼـﯿﺮت و آﮔﺎﻫﯽ، از دﻧﯿﺎ رﻓﺘﯽ، در ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺻﺎﻟﺤﺎن، اﻗﺘـﺪا ﻧﻤﻮده، و از ﭘﯿﺎﻣﺒﺮان اﻟﻬﯽ ﻋﻠﯿﻬﻤﺎاﻟﺴﻼم، ﭘﯿﺮوی ﮐﺮدی
ﺣﻀﺮت اﺑﻮاﻟﻔﻀﻞ، از دﯾﺪﮔﺎه اﻣﺎم ﻫﺎدی
در ﻓﺮازی از زﯾﺎرت ﻧﺎﺣﯿﻪی ﻣﻘـﺪﺳﻪ از ﺟﺎﻧﺐ ﺟﻨﺎب اﻣﺎم ﻫﺎدی، ﻋﻠﯽ ﺑﻦ ﻣﺤﻤـﺪ اﻟﻨﻘﯽ ﻋﻠﯿﻬﻤﺎاﻟﺴـﻼم ﺷـﺮف ﺻـﺪور ﭘﯿـﺪا ﮐﺮده اﺳﺖ، ﺧﻄـﺎب ﺑـﻪ ﺟﻨـﺎب ﻗﻤﺮ ﺑﻨﯽﻫـﺎﺷﻢ، ﺣﻀــﺮت اﺑﻮاﻟﻔﻀـﻞ اﻟﻌﺒـﺎس ﻋﻠﯿﻪاﻟﺴــﻼم، ﭼﻨﯿـﻦ ﻣﯽﺧـﻮاﻧﯿﻢ: اﻟﺴــﻼم ﻋﻠﯽ أﺑﯽاﻟﻔﻀـﻞ اﻟﻌﺒـﺎس ﺑﻦ اﻣﯿﺮاﻟﻤﺆﻣﻨﯿﻦ ﻋﻠﯿﻪاﻟﺴـﻼم: اﻟﻤﻮاﺳـﯽ أﺧـﺎه ﺑﻨﻔﺴﻪ! اﻵﺧـﺬ ﻟﻐـﺪه ﻣﻦ أﻣﺴﻪ! اﻟﻔﺎدی ﻟﻪ! اﻟﻮاﻗﯽ! اﻟﺴﺎﻋﯽ إﻟﯿﻪ ﺑﻤﺎﺋﻪ! اﻟﻤﻘﻄﻮﻋـﮥ ﯾـﺪاه! .
ﯾﻌﻨﯽ: ﺳﻼم ﺑﺮ ﺣﻀﺮت اﺑﻮاﻟﻔﻀﻞ اﻟﻌﺒﺎس، ﭘﺴﺮ ﺣﻀﺮت اﻣﯿﺮﻣﺆﻣﻨﺎن ﻋﻠﯿﻪاﻟﺴﻼم: ۱٫ آن ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺑﺎ ﮐﻤﺎل ﻣﻮاﺳﺎت، اﯾﺜﺎر و ﺑﺮادری، ﺟﺎن ﻋﺰﯾﺰ ﺧﻮد را ﻧﺜﺎر ﺑﺮادر ﺑﺰرﮔﻮارش، ﺣﻀـﺮت اﻣﺎم ﺣﺴﯿﻦ ﻋﻠﯿﻪاﻟﺴﻼم ﮐﺮد. ۲٫ آن ﮐﺴﯽ ﮐﻪ از دﯾﺮوز و دﻧﯿﺎی ﺧﻮد، ﺑﺮای ﻓﺮدا و آﺧﺮت ﺧـﻮد، ﺑﻬﺮه ﮔﺮﻓﺖ، ﯾﻌﻨﯽ: دﻧﯿـﺎ را وﺳـﯿﻠﻪی آﺧﺮت، ﻗﺮار داد. ۳٫ آن ﮐﺴـﯽ ﮐﻪ ﻓـﺪاﮐﺎراﻧﻪ، ﺧﻮد را ﻓﺪای ﺑﺮادر ﻋﺰﯾﺰ و ﺑﺰرﮔﻮارش ﻧﻤﻮد. ۴٫ آن ﮐﺴـﯽ ﮐﻪ ﻧﮕﻬﺪارﻧﺪه ی دﯾﻦ و ﻧﮕﻬﺒﺎن ﺳـﭙﺎه ﺣﻀـﺮت اﻣﺎم ﺣﺴﯿﻦ ﻋﻠﯿﻪاﻟﺴﻼم ﺑﻮد. ۵٫ آن ﮐﺴـﯽ ﮐﻪ ﺑﺮای آب رﺳﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﺳﻮی ﻟﺐ ﺗﺸﻨﮕﺎن، ﺑﺴﯿﺎر ﺗﻼش ﻧﻤﻮد. ۶٫ آن ﮐﺴﯽ ﮐﻪ دو دﺳﺖ ﻣﻄﻬﺮ و ﻧﺎزﻧﯿﻨﺶ، در راه ﺧﺪاوﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎل، ﻗﻄﻊ ﮔﺮدﯾﺪ. ﻻزم ﺑﻪ ﯾـﺎدآوری اﺳﺖ: ﺑـﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﺎرﯾـﺦ اﯾﻦ واﻗﻌﻪ – ﮐﻪ ﻣﻄـﺎﺑﻖ ﻧﻘﻞ ﮐﺘﺎب ﺷـﺮﯾﻒ ﺑﺤﺎراﻷﻧﻮار، ﺟﻨﺎب ﻋﻼﻣﻪی ﺑﺰرﮔﻮار، ﻣﻼ ﻣﺤﻤـﺪ ﺑﺎﻗﺮ ﻣﺠﻠﺴﯽ ﻗﺪسﺳﺮه، ج ۵۴، ص ۵۶ – در ﺳﺎل ۲۵۲ ﻫﺠﺮی ﻗﻤﺮی، و در ﻋﺼﺮ اﻣﺎﻣﺖ ﺣﻀﺮت اﻣﺎم ﻫﺎدی ﻋﻠﯿﻪاﻟﺴﻼم رخ داده اﺳﺖ، اﯾﻦ ﻧﮑﺘﻪ ﻓﻬﻤﯿﺪه ﻣﯽﺷﻮد ﮐﻪ ﻣﻨﻈﻮر از ﻧﺎﺣﯿﻪی ﻣﻘﺪﺳﻪ، ﻧﺎﺣﯿﻪی ﻣﻘﺪﺳﻪی ﺣﻀﺮت اﻣﺎم ﻫﺎدی ﻋﻠﯿﻪاﻟﺴﻼم ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ .